Veel gestelde vragen

  1. Is verkoopstyling niet een duur woord voor even opruimen, een bloemetje op tafel en de geur van versgebakken appeltaart? Dat kan ik toch zelf ook als ik mijn huis wil verkopen?
  2. Huizen in populaire buurten verkopen zich vanzelf. Waarom zou ik dan een verkoopstylist inhuren?
  3. Potentiële kopers kunnen zelf wel de mogelijkheden van mijn woning zien. Waarom zou ik die dan nog laten stylen?
  4. Ik vind mijn huis heel smaakvol ingericht. Heeft het dan nog wel nut om een verkoopstylist in te schakelen?
  5. Mijn woning staat al langer dan 1 jaar te koop, heeft het dan zin om alsnog een verkoopstyliste in te schakelen?
  1. Ik mag aannemen dat mijn makelaar me ook wel kan vertellen waar ik op moet letten als ik mijn huis aantrekkelijk wil maken. Waarom zou ik dan geld uitgeven aan een verkoopstylist?
  2. Hoe weet ik of verkoopstyling echt werkt?
  3. Wat is het beste moment om een verkoopstylist in te schakelen?
  4. Hoeveel geld ben ik kwijt aan verkoopstyling?
  5. Waarom investeren in een oud huis als ik verhuis naar een nieuw huis?
  6. Mijn huis staat leeg. Heeft het dan ook zin om een verkoopstylist in te schakelen?

1.Is verkoopstyling niet een duur woord voor even opruimen, een bloemetje op tafel en de geur van versgebakken appeltaart? Dat kan ik toch zelf ook als ik mijn huis wil verkopen?
Verkoopstyling gaat veel verder dan dit cliché. Twee basisprincipes zijn daarbij cruciaal: neutraliseren en depersonaliseren. Het is een feit dat de meeste mensen zich aangetrokken voelen tot huizen die neutraal zijn ingericht en waar zoveel mogelijk persoonlijke elementen van de bewoners zijn weggehaald. Om dit voor elkaar te krijgen, is de kennis en ervaring van een verkoopstylist echt vereist. Bewoners zijn vaak zo gehecht aan hun huis dat zij moeilijk objectief en kritisch naar hun woning kunnen kijken. Een verkoopstylist is juist getraind om met de ogen van een potentiële koper te kijken, en weet precies waar de meeste kijkers op afknappen.

 

Terug naar Boven

2.Huizen in populaire buurten verkopen zich vanzelf. Waarom zou ik dan een verkoopstylist inhuren?
Huizen worden inderdaad ook zonder tussenkomst van een verkoopstylist verkocht. Maar na hoeveel tijd en tegen welke prijs? Iedereen wil zijn huis zo snel mogelijk verkopen en voor de hoogst mogelijke prijs, maar dat lukt zelden omdat de presentatie van een huis bijna altijd te wensen overlaat. Huizen die door een verkoopstylist onder handen zijn genomen, verkopen aantoonbaar sneller en tegen een hogere prijs dan huizen die 'gewoon' op de markt worden gezet.


Terug naar Boven


3.Potentiële kopers kunnen zelf wel de mogelijkheden van mijn woning zien. Waarom zou ik die dan nog laten stylen?
Slechts 2 op de 10 mensen zijn in staat om 'door' de persoonlijke inrichting en sfeer van een te koop staand huis heen te kijken. Voor de overige 80% is het dus heel belangrijk om die mogelijkheden expliciet zichtbaar te maken. Gebeurt dat niet dan zal deze 80% direct afhaken.


Terug naar Boven

4. Ik vind mijn huis heel smaakvol ingericht. Heeft het dan nog wel nut om een verkoopstylist in te schakelen?
Het inschakelen van een verkoopstylist heeft niets te maken met de goede of slechte smaak van de bewoner, maar alles met het aantrekkelijk maken van de woning voor een zo groot mogelijke groep mensen. Een smaakvol ingericht huis voldoet lang niet altijd aan de maatstaven die een verkoopstylist hanteert bij het verkoopklaar maken van een woning.



Terug naar Boven

5. mijn huis staat al langer dan 1 jaar te koop, heeft het dan zin om alsnog een verkoopstyliste in te schakelen?
Zeker heeft het zin want een recent onderzoek door House of Kiki heeft uitgewezen dat 70% van de woningen die langer dan 1,5 jaar te koop staan, binnen 3 maanden verkocht kunnen worden met een vakkundig hands-on concept.



Terug naar Boven

6.Ik mag aannemen dat mijn makelaar me ook wel kan vertellen waar ik op moet letten als ik mijn huis aantrekkelijk wil maken. Waarom zou ik dan geld uitgeven aan een verkoopstylist?
Een makelaar kan u ongetwijfeld met wat algemene tips op weg helpen, maar is natuurlijk geen stylist. Makelaars letten vooral op de staat waarin een huis zich bevindt, de locatie, het aantal vierkante meters, etc. Zij hebben meestal geen tijd en oog voor de stylingkant van een te verkopen huis. Een verkoopstylist is hierin juist gespecialiseerd en heeft daarom absoluut een toegevoegde waarde.

 

Terug naar Boven

7.Hoe weet ik of verkoopstyling echt werkt?
Deze vraag is in Amerika onderzocht. Wat blijkt: huizen die door een verkoopstylist onder handen zijn genomen verkopen 80% sneller en brengen 6 tot 10% meer op. Verkoopstyling werkt dus echt.



Terug naar Boven

8.Wat is het beste moment om een verkoopstylist in te schakelen?
Ideaal gezien gaat een verkoopstylist aan het werk vóór dat een huis op de markt wordt gezet. Zo is de verkoper verzekerd van een optimale eerste indruk op huizensites en bij bezichtigingen. Als u bovendien een makelaar in de arm neemt dan wilt u ook op hem een goede indruk maken, zodat hij uw huis voor de hoogst mogelijke prijs te koop kan aanbieden.
Het is overigens nooit te laat om een verkoopstylist in te schakelen, integendeel. Ook als uw huis al op de markt staat - en het wil niet zo vlotten - is verkoopstyling effectief. Van tevoren gestileerde huizen verkopen weliswaar sneller dan gestileerde huizen die eerst op de markt stonden, maar in beide gevallen gaat de verkoop vele malen sneller dan bij ongestileerde huizen.

 

Terug naar Boven

9.Hoeveel geld ben ik kwijt aan verkoopstyling?
U moet verkoopstyling niet zien als een kostenpost, maar als een voorschot dat de uiteindelijke koper in veelvoud terugbetaalt. Gestileerde huizen leveren immers 6 tot 10% meer op. Dit bedrag is altijd vele malen hoger dan het geld dat u in eerste instantie moet uitgeven. Zo bezien bent u dus eigenlijk geen geld kwijt aan verkoopstyling, maar verdient u er juist aan: dat is met recht een investering te noemen. En voor mensen die op het punt staan om de verkoopprijs van hun huis te verlagen: verkoopstyling is altijd goedkoper!

Concreet gesproken moet u kosten maken voor het plan van aanpak van een verkoopstylist en de benodigde materialen. Een plan van aanpak is er vanaf 99,- euro (incl. btw), de kosten voor materialen (denk aan verf, accessoires, planten) beginnen doorgaans bij 100,- euro. Omdat alle huizen verschillend zijn zal ook de investering per huis altijd verschillend zijn. Een verkoopstylist streeft er echter altijd naar om de ingrepen en daarmee dus de kosten zo beperkt mogelijk te houden.

 

Terug naar Boven

10.Waarom investeren in een oud huis als ik verhuis naar een nieuw huis?
Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist die investering in het oude huis zorgt ervoor dat u nog meer kunt investeren in het nieuwe huis. Immers: gestileerde huizen leveren 6 tot 10% meer op. Omdat de kosten voor verkoopstyling een fractie hiervan zijn, is de investering in het oude huis eigenlijk een voorschot dat de uiteindelijke koper u in veelvoud terugbetaalt.

 

Terug naar Boven

11.Mijn huis staat leeg. Heeft het dan ook zin om een verkoopstylist in te schakelen?
Juist dan heeft verkoopstyling zin. Mensen denken vaak dat een leeg huis makkelijker verkoopt omdat de ruimte maximaal zichtbaar is. Zo werkt het echter niet. Potentiële kopers moeten zich een voorstelling kunnen maken van de bewoonbaarheid van een huis en dat lukt beter in een gemeubileerde woning. Style & Co verzorgt ook verhuur van meubels en accessoires, en richt de woning optimaal voor u in.

 

Terug naar Boven